Eindelijk, mijn eerste verslag - Reisverslag uit Kopenhagen, Denemarken van Lisa Snoeij - WaarBenJij.nu Eindelijk, mijn eerste verslag - Reisverslag uit Kopenhagen, Denemarken van Lisa Snoeij - WaarBenJij.nu

Eindelijk, mijn eerste verslag

Blijf op de hoogte en volg Lisa

12 September 2014 | Denemarken, Kopenhagen

Tadaaa, hier is ie dan: mijn eerste verhaaltje voor mijn blog!

Inmiddels ben ik hier al bijna 4 weken en heb ik super veel leuke dingen gedaan en nieuwe, gezellige mensen ontmoet! Er zijn zoveel dingen die ik jullie wil vertellen, maar ik weet gewoon niet waar ik moet beginnen.. Ik zal jullie daarom maar even kort vertellen wat ik gedaan heb en waar ik heen geweest ben! Uitgebreidere verhalen kan ik altijd nog vertellen als ik weer terug ben. :)
Zoals de meeste al weten ben ik op 16 augustus vertrokken naar Denemarken, eenmaal daar aangekomen kwam mijn buddy mij ophalen en heeft mij naar mijn dorm gebracht. O ik was zooo bang dat ik een super kleine kamer zou krijgen, maar… ik heb echt een mooi, redelijke ruime kamer gekregen. Het enige wat een beetje jammer is aan deze kamer is dat het aan de wegkant grenst en er hier veel ambulances/politieauto’s etc. voorbij komen, maar daar komen we nog wel overheen. De eerste dag hier ben ik met een aantal huisgenootjes de omgeving gaan verkennen en op zoek gegaan naar een café met internet, we wisten namelijk het wachtwoord voor ons WiFi-netwerk niet. Uiteindelijk zijn we in een super schattig, knus cafeetje terecht gekomen en hebben we daar onze zoektocht naar een fiets gestart (zonder geluk in mijn geval).

Op 18 augustus begon onze Danish Crash Course en moesten we ons introductiepakket ophalen op de campus. Gelukkig wisten mijn huisgenootjes redelijk waar we moesten zijn, dus ben ik ze maar braaf gevolgd naar de metro en naar het juiste gebouw. Daar aangekomen hebben we ons armbandje voor de week opgehaald en de kantine uitgeprobeerd  niet slecht voor een eerste impressie. Na onze lunch werd het toch tijd om een paar Deense woordjes te leren.. Ik ga jullie niet eens lastig vallen over deze Deense cursus, het resultaat van een week Deens leren: Tak, Mange Tak, Hi, Hi Hi, en Jeg hedder Lisa, wonder boven wonder heb ik toch mijn certificaat weten te krijgen!! Echt, Deens is echt een aparte taal. Wereld van verschil tussen de uitspraak en de manier van schrijven, dus heb ik besloten om me in te schrijven voor een vervolgcursus (misschien niet een van mijn beste ideeën maar we zullen zien).

De eerste introductieweek hebben we een Deense “Hygge” gehad, Hygge is een Deens woord dat een warm en knus gevoel omschrijft (werd mij verteld); het kwam er op neer dat we een Quiz moesten doen over Denemarken en daarna een soort van ragout als avondeten kregen. Dag 2: BINGO, maar helaas geen prijs voor mij.. Dag 3: International Buffet, ik heb mijn krachten gebundeld met 2 andere Nederlandse studenten en we hebben een poging gedaan tot stamppot maken! Ik heb deze avond zooo veel lekker dingen gezien en geproefd hmmmm! Dag 4: Comedy night & Bar night, helaas heb ik het niet tot de comedy night gered, ik werd namelijk uitgenodigd om in een van de andere dorms te eten en het was daar zo gezellig dat we daarna meteen door konden naar de bar. Geen probleem voor mij! En natuurlijk op de laatste dag een park chill-out; de slimmeriken van de Exchange Crew hadden er helaas geen rekening mee gehouden dat sommige mensen tot 5 uur Deense Cursus hadden dus zijn we maar een uurtje geweest. Deze eerste week was echt geweldig, veel van de stad gezien, veel mensen leren kennen en kunnen genieten van het typisch Deense weer; vooral regen dus.
In het weekend zijn we naar een vlooienmarkt geweest een paar straten verderop om te kijken of er nog iets leuks tussen zat. Een vlooienmarkt hier bestaat voor 80% uit de verkoop van kleren en schoenen, en wij waren nogal verbaasd over het feit dat er vooral veel studenten stonden die hun kleding van hooguit 2 seizoenen geleden probeerden te verkopen. Jackpot voor ons :) :)

Introductieweek 2! Meet & mingle; OMG super veel mensen die elkaar in 3 minuten proberen te leren kennen.. Nutteloos, je komt toch niet verder dan hoe heet je? Waar kom je vandaan? Welke vakken ga je volgen? En na een uurtje had bijna niemand meer een stem over en konden we naar huis.. Dinsdagavond, dansavond! Kom maar op met de Deense volksdans. De organisatie had een groep ouderen gevonden die nog steeds de Deense volksdans beoefenden. Super schattig, allemaal in traditionele kleding en met veel geduld ons de pasjes proberen te leren. Dag 3: Canal tour, helaas duurde deze fantastische tour maar 30 minuten ipv het beloofde uur :( maar gelukkig hadden we allemaal nog tijd genoeg om de overige sightseeing spots zelf te bezoeken in de loop van de week! Dag 4: Buddy dinner & Lake party! Na mijn eerste poging om op mijn fietsje zonder google maps de plaats van bestemming te vinden, kregen we een heerlijk Deense maaltijd voorgeschoteld. Na de afwas en de nodige drankjes zijn we naar de Lake party gegaan en hebben we lekker gedanst. Op de een of andere manier heb ik de gewoonte om tot het laatste liedje te blijven en me dan langzaamaan naar de huis te begeven hmm.. Het enige nadeel na dit geweldige feestje was de enorm irritante piep die ik 24 uur na het einde van het feestje nog steeds in mijn oor had, maar voor wat hoort wat! Vrijdagavond movie night: Blinkende Lygter. En last but not least, de laatste avond van het sociale programma: Mardi grass ball. Heerlijk in mijn jurkje, in de regen, naar de andere kant van Kopenhagen gefietst en daar kregen we wederom een goede bodem voor de rest van de avond voorgeschoteld en hebben we zelfs een beetje salsa kunnen leren! Voor diegene die denken dat we alleen maar een avondprogramma hadden, maak je geen zorgen: overdag kregen we informatie over o.a. de bibliotheek, examens ;).

Helaas was dit het einde van de introductieweken en moesten we er toch aan geloven; school.. Of nou ja, in de eerste week had ik maar 1 dag les dus ik kon nog lekker een weekje (of 2) relaxen. Naast feesten, hebben we ook de toerist uitgehangen en heb ik o.a. de little mermaid gezien (met de nadruk op little), christiana; de enige plek waar je legaal hash etc. kunt kopen, Amalienborg Palace, Tivoli, ben ik helemaal naar het Kronborg Castle gefietst (92 km), en naar Jægersborg Dyrehave gefietst om daar te geniet van het heerlijke weer en te picknicken en we hebben een surprise party georganiseerd voor Paloma (mijn huisgenootje). Ik zou jullie zo graag meer vertellen, maar dan heb ik jullie in real life niets meer te vertellen dus ik laat het hierbij en ik zal proberen snel weer een update te plaatsen!

Liefs,
Lisa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Denemarken, Kopenhagen

Lisa

Actief sinds 09 Sept. 2014
Verslag gelezen: 364
Totaal aantal bezoekers 2620

Voorgaande reizen:

16 Augustus 2014 - 31 December 2014

Exchange

Landen bezocht: